Urządzenie HW1E jest przeznaczone do pracy na wywrotnicach wagonów. Zadaniem urządzenia jest przechwycenie wepchniętego pełnego wagonu (warunek: stała, powtarzalna prędkość wpychanego wagonu, którą zapewnia zamontowanie przed wywrotem linowego urządzenia przetokowego) jego wyhamowanie, odpowiednie wypozycjonowanie a po zakończeniu operacji wywrotu dynamiczne wypchnięcie opróżnionego wagonu.
Opis podstawowy
Podstawowymi częściami urządzenia są: wózek jezdny, aktuator elektryczny z tłokiem, wewnętrzny tor jezdny, krzywki (kulisy) oraz systemem sterowania umieszczony w szafie rozdzielczej.
Wagon po wjechaniu na wywrotnicę zostaje przechwycony przez wózek HW1E za pośrednictwem wysuwanych przednich rolek oraz tylnych ramion z rolkami i wyhamowany. Następnie za pomocą układu wózek jezdny – aktuator zostaje wypozycjonowany a po doko-naniu operacji opróżnienia i powrotu wywrotnicy do pozycji wyjściowej następuje dynamiczne wypchnięcie wagonu w kierunku górki rozrządowej. Zadaniem sytemu krzywek jest złożenie wysuwnych rolek i uwolnienie wagonu opuszczającego wywrotnicę.
Napęd
Schemat uchwycenia zestawu kołowego przez wózek HW1E
Wizualizacja hamulco-wypychaka HW1E
Opis techniczny
Zasadniczym elementem całego układu jest aktuator. Jest to urządzenie elektromechaniczne, którego zasada działania polega na zamianie ruchu obrotowego silnika elektrycznego na liniowy siłownika. Realizuje on wysuw siłownika przemieszczającego wózek jezdny za pomocą silnika elektrycznego i spec-jalnie dobranego, zamkniętego układu kulowo-śrubowego. Skok siłownika wynosi ok. 1750 mm.
Zastosowana przetwornica częstotliwości umożliwia wybór różnych trybów pracy i w połączeniu z silnikiem elektrycznym zapewnia nadanie odpowiedniego przyśpieszenia wózkowi wypychającemu opróżniony wagon. Podczas hamowania działa hamulec elektro-dynamiczny HED, który odzyskaną energię kinetyczną przetwarza w energie cieplną. Pozycja wózka przez cały czas pracy monitorowana jest za pomocą enkodera i informacja ta przekazywana jest do nadrzędnego systemu sterującego. Nadrzędny system sterujący ściśle współpracuje z systemem sterowania wywrotnicy i urządzeniami pracującymi przed lub za wywrotem.