Urządzenie to zostało opracowane z myślą o torach zdawczych i bocznicach kolejowych, gdzie operator torowy regularnie zabezpiecza tor płozami. Korpus płozu elektromechanicznego jest przymocowany do szyny i jest sterowana zdalnie z dyspozytorni lub ze skrzynki sterowniczej przy torowisku.
Opis podstawowy
Urządzenie to zostało opracowane z myślą o torach zdawczych i bocznicach kolejowych, gdzie operator torowy regularnie zabezpiecza tor płozami. Korpus płozu elektromechanicznego jest przymocowany do szyny i jest sterowana zdalnie z dyspozytorni lub ze skrzynki sterowniczej przy torowisku.
Sterowanie
Jego zaletą jest szybkość i eliminacja obecności operatora w danym miejscu, gdy informacje o położeniu płozu ma operator dostarczane przez końcowe czujniki urządzenia. Urządzenie można podłączyć do automatycznego systemu sterowniczego lub sterować im za pomocą przycisków OTWORZYĆ / ZAMKNĄĆ.
Stan jest wskazywany przez kolorowe światła sygnałowe.
Instalacia
Montaż elektromechanicznego płozu hamulcowego nie wymaga specjalnych adaptacji toru ani prac budowlanych.
Mechanizm mocowany jest za pomocą zmodyfikowanych podkładek do lewej lub prawej szyny od dołu między dwoma podkładami, zawsze tylko po jednej stronie. Kable zasilające i sterujące są doprowadzane do korpusu urządzenia wykopem wzdłuż toru lub trasami nadziemnymi.
Opis techniczny
Kształt i właściwości samego płozu kładzionego na szynie odpowiadają normie branżowej nr. BN-76 9311-05. Płoz jest przenoszony na szynę po łukowatym kursie z zewnątrz torowiska za pomocą dźwigni, do której jest przymocowany śrubami. W przypadku zjechania wagonów i zetknięcia płozu z zestawem kołowym siła wagonu odetnie śruby mocujące dźwigni i następuje hamowanie zestawu kołowego na szynie. Do ponownego zamocowania płozu należy użyć nowych śrub.
W pozycji wyjściowej, gdy płoz jest poza szyną, nie ingeruje on do obrysu skrajni.