Kolejové pohony, a.s.
REGON: 01627465
Linowe urządzenie przetokowe LTV-NV (przeciągarka wagonów) przeznaczone jest do przetaczania wagonów kolejowych bez udziału lokomotywy, podczas prac przetokowych przy załadunku lub rozładunku na bocznicach kolejowych i terminalach przeładunkowych. Jest ono w stanie w zależności od warunków lokalnych przetoczyć i zahamować skład wagonów o łącznej masie do 2500 ton, galeria zdjęć.
Urządzenie LTV-NV składa się z podstawowych zespołów - stacji napędowej, stacji zwrotnej i wózka przetokowego, który jest ciągnięty po głownym torze za pomocą liny transportowej, więcej.
Wózek wyposażony jest w standardowe zderzaki wagonowe oraz sprzęg śrubowy lub spuszczający po stronie łączącej go z pociągiem. Dla rynków, na których używane są złącza automatyczne (SA3) - oferujemy również taką opcję połączenia. Integralną częścią urządzenia jest szafa rozdzielcza z układem sterowania i agregatem napinającym linę.
Rozruch i hamowanie zestawu sterowane są za pomocą przetwornicy częstotliwości. Programowalny sterownik logiczny (PLC) w rozdzielni umożliwia logiczne połączenia z istniejącymi urządzeniami technologicznymi bocznicy (ramiona załadowcze, wagi kolejowe, wywrotnice itp.).
Linowe urządzenie przetokowe może być wykonane w wersji do pracy w strefach zagrożenia wybuchem (Dyrektywa ATEX).
Stacja napędowa składa się ze spawanej ramy z prowadnicami na stałe zakotwionej w fundamencie stacji. Po prowadnicach porusza się ruchoma rama, na której zamontowany jest układ napędowy składający się z 3-fazowego silnika chłodzonego powietrzem oraz przekładni planetarnej z osadzonym na wałku wyjściowym, linowym kołem napędowym.
Na fundamencie zamontowane są koła linowe wprowadzające i wyprowadzające linę w kierunku wózka i stacji zwrotnej. Konstrukcja stacji chroniona jest osłonami z blachy.
Naprężenie liny realizowane jest za pomocą siłownika hydraulicznego lub aktuatora elektrycznego (siłownika śrubowego).
Składa się ze spawanych ram, do których wsadzonene są koła linowe oraz uchwyt liny - oczko (w przypadku „systemu trzylinowego” lina jest trwale zakotwiczona do betonowego fundamentu stacji powrotnej). Koła linowe zabezpieczone są osłoną.
Wózek przetokowyLTV-NV porusza się po tych samych szynach, co wagony i jego strefa parkowania znajduje się w większości na końcu toru przy buforze.
Napęd na wózek przetokowy przenoszony jest poprzez niesmarowaną linę wykonaną zgodnie z normą PN EN 12385-4, której średnica dobierana jest w zależności od masy składu do przetoczenia. W celu prawidłowego prowadzenia liny oraz zapobieganiu jej zużycia na całym odcinku jej biegu umieszczone są elementy poślizgowe.
Sterowanie urządzeniem manewrowym odbywa się standardowo za pośrednictwem lokalnej skrzynki sterowniczej, która znajduje się w widocznym miejscu obok toru, lub z pulpitu sterowniczego w pomieszczeniu obsługi.
Inną opcją jest zdalne sterowanie za pomocą radia. Operator steruje wagonami z dowolnego miejsca na torze. Punktem sterowania pracownika serwisu jest sama szafa rozdzielcza, która wykorzystywana jest wyłącznie do celów konserwacyjnych i naprawczych.
Wózek manewrowy LTV-NV jest podłączany do wagonu lub zestawu wagonów po dojechaniu do zderzaków wagonowych – operator załącza hak sprzęgu lub sprzęg spuszczający załącza się sam, gdy zetknie się z hakiem wagonu.
Po skończeniu przetoku operator musi odczepić hak sprzęgu śrubowego lub zwolnić sprzęg od zewnątrz za pomocą dźwigni. Zastosowanie sprzęgu spuszczającego na wózku zwiększa bezpieczeństwo pracy (operator nie musi wchodzić na tor między wagony) i przyspiesza manipulację.
Specyfikacja techniczna LTV-NV | |
---|---|
Maks. siła ciągnąca* | 15-160 kN |
Moc silnika elektrycznego | 7.5, 11, 15, 22, 30, 40 kW |
Maks. prędkość jazdy wózka* | 0,4 m/s luzem 0,2 m/s z obciążeniem |
Maks. masa zestawu wagonów* | do 2500 t |
Dopuszczalne nachylenie toru | maks. 3‰ |
Torowisko | możliwość jazdy na łuku, przez dostosowany przejazd drogowy i przez dostosowany rozjazd |
Sterowanie |
|
*W zależności od warunków lokalnych i potrzeb użytkownika