Kolejové pohony, a.s.
REGON: 01627465
Urządzenie przetokowe linowe PZ 15 przeznaczone jest do przetaczania wagonów kolejowych podczas ich załadunku i rozładunku na bocznicach kolejowych, stacjach napełniania towarów płynnych oraz na terminalach. Jest w stanie uruchomić i wyhamować skład o łącznej masie do 500 ton w obu kierunkach, w zależności od lokalnych warunków, galeria zdjęć.
Oferujemy 2 wersje PZ 15: podstawową → dla 1 toru oraz PZ 15 DUO → wagony przetaczane sę zawsze po jednym z dwóch równoległych torów. Obecność operatora w pobliżu wagonów jest konieczna wyłącznie do zapinania i odpinania ramienia holowniczego wózka.
Podstawowymi częściami PZ 15 są: stacja napędowa, stacja zwrotna, wózek z ramieniem i sworzniem, ciągnięty wzdłuż prowadnicy na zewnątrz toru za pomocą liny stalowej. Ramię holownicze wózka mocowane jest do bocznego haka wagonu. Integralną częścią urządzenia jest szafa rozdzielcza z układem sterowania i agregatem napinającym linę, więcej.
Rozruch i hamowanie zestawu sterowane są za pomocą przetwornicy częstotliwości.
Programowalny sterownik logiczny (PLC) w rozdzielni umożliwia logiczne połączenia z istniejącymi urządzeniami technologicznymi bocznicy (ramiona załadowcze, wagi kolejowe, wywrotnice itp.).
Linowe urządzenie przetokowe może być wykonane w wersji do pracy w strefach zagrożenia wybuchem (Dyrektywa ATEX).
Składa się ze spawanej ramy, która jest zakotwiczona do betonowego fundamentu za pomocą śrub kotwiących, w której porusza się wózek napędu głównego. Jednostka napędu składa się z 3-fazowego silnika elektrycznego chłodzonego powietrzem i przekładni planetarnej, na której kołnierzu wyjściowym zamontowane jest napędowe koło linowe.
Na fundamencie zamontowane są koła linowe wprowadzające i wyprowadzające linę w kierunku wózka i stacji zwrotnej. Konstrukcja stacji chroniona jest osłonami z blachy.
Naprężenie liny realizowane jest za pomocą siłownika hydraulicznego.
Zabudowana poza torem stacja zwrotna składa się z dwóch ram zakotwionych w fundamencie stacji, w których osadzone są koło zwrotne i koło naprowadzające. Konstrukcja stacji chroniona jest osłonami z blachy.
Prowadnica wózka biegnąca wzdłuż torowiska po jego zewnętrznej stronie wykonana jest z dwuteownika lub z dwóch ceowników. Zamontowana jest ona w odległości około 1400 mm od osi toru (w zależności od specyfikacji używanych rodzajów wagonów).
Wózek przetokowy to spawana stalowa konstrukcja z ramieniem pociągowym wyposażonym w uchwyt ze sworzniem, które dzięki zamontowaniu sprężyny dużo łatwiej jest zaczepić / odczepić z haku wagonu.
PZ 15 może pracować również na łukach i rozjazdach. Prowadnica wózka może być ukryta w nawierzchni rampy załadunkowej lub przejeździe drogowym. Lina jest przymocowana do wózka za pomocą oczka i zacisków.
Napęd na wózek przetokowy przenoszony jest poprzez niesmarowaną linę wykonaną zgodnie z normą PN EN 12385-4, której średnica dobierana jest w zależności od masy składu do przetoczenia. W celu prawidłowego prowadzenia liny oraz zapobieganiu jej zużycia na całym odcinku jej biegu umieszczone są elementy poślizgowe.
Standardowo linowe urządzenie przetokowe PZ 15 sterowane jest za pomocą radiowego pilota zdalnego sterowania, który jest niezbędny ze względu na koniczność zaczepiania / odczepiania ramienia od haka wagonu. Inną możliwością sterowania urządzaniem jest sterowanie z lokalnej skrzynki sterowniczej znajdującej się obok torowiska.
Istnieje możliwość sterowania urządzeniem z szafy rozdzielczej (która najczęściej znajduje się obok stacji napędowej), ale ten sposób sterowania możliwy jest tylko w trakcie prac serwisowych.
Specyfikacja techniczna PZ 15 | |
---|---|
Maks. siła ciągnąca* | 15-47 kN |
Moc silnika elektrycznego | 5.5, 7.5, 11 kW |
Maks. prędkość jazdy wózka* | 0,4 m/s luzem 0,2 m/s z obciążeniem |
Maks. masa zestawu wagonów* | do 500 ton |
Dopuszczalne nachylenie toru | maks. 3‰ |
Torowisko | możliwość jazdy na łuku, przez dostosowany przejazd drogowy i obok rozjazdu |
Sterowanie |
|
**W zależności od warunków lokalnych i potrzeb użytkownika