Akumulatorowa lokomotywa 710 201-5 (A314) to trójosiowy pojazd szynowy przeznaczony do lekkich i średnich przetoków na bocznicach kolejowych przedsiębiorstw przemysłowych, terminalach logistycznych lub do manipulowania pociągami na torach operatorów kolejowych.
Opis podstawowy
Pojazd został zbudowany w oparciu o szeroką przebudowę i modernizację lokomotywy diesel-hydraulicznej typu 710 (pierwotne oznaczenie T334) zČKD Lokomotivka n.p. Praga. Z oryginalnego pojazdu zachowana została tylko rama i podwozie. Wszystkie pozostałe części lokomotywy są nowo zaprojektowane.
Pojazd jest wyposażony w zderzaki i urządzenie sprzęgające, które można dodatkowo uzupełnić w pneumatycznie sterowane sprzęgło automatyczne. W takim przypadku obecność manewrowego podczas łączenia lokomotywy z wagonem lub sładem nie jest wymagana. Dzęki opcji zdalnego sterowania radiowego, również nie jest wymagana obecność maszynisty w kabinie lokomotywy.
Konstrukcja
Pojazd składa się z podstawowej ramy, na której po obu stronach znajdują się dwie obudowy (przedziały akumulatorów i elektronika mocy z pneumatyczną jednostką sterowniczą) oraz kabina wieżowa dla operatora. Na pochyłych stopniach utworzono bezpieczną przestrzeń dla przetokowego, która jest osłoniona masywną czołownicą pojazdu. Pojazd jest wyposażony w wymagane oświetlenie i 2 migające światła ostrzegawcze na dachu kabiny, które włączają się podczas zdalnego sterowania.
Kabina operatora wyposażona jest w duże okna, boczne przesuwne szyby i obukierunkowe wycieraczki przednich szyb, które mają nachylenie ujemne. Panele sterownicze są umieszczone po przekątnej w obu kierunkach jazdy wraz z ergonomicznymi i regulowanymi siedzeniami. Konstrukcja kabiny składa się ze stalowej ramy i obudowy z blachy stalowej, jest cieplnie i dzwiękowo odizolowana i ogrzewana niezależnym ogrzewaniem. Wejście do kabiny możliwe jest z obu stron.
Układ hamulcowy odpowiada standardowi znanemu w nowoczesnych lokomotywach i składa się z samoczynnego hamulca i hamulca dodatkowego. Do parkowania pojazd wyposażony jest w ręczny mechaniczny hamulec postojowy, który został zachowany z oryginalnej lokomotywy spalinowo-hydraulicznej typu 710. Głównym hamulcem roboczym lokomotywy akumulatorowej jest hamulec elektro-dynamiczny (EDB).
Prąd generowany przez elektryczny silnik trakcyjny prowadzony jest do falownika / prostownika, a następnie z powrotem do akumulatora, gdzie dochodzi do rekuperacji prądu.
Opis techniczny
Akumulatorowa lokomotywa 710 201-5 (A314) jest wyposażona w elektromechaniczną transmisję mocy, w której źródłem prądu elektrycznego jest ołowiowy akumulator trakcyjny o nominalnym napięciu 720 V i pojemnośći 640 Ah. Akumulator ładowany jest za pomocą własnej ładowarki działającej na zasadzie ładowania z wysoką częstotliwością. Bateria 24 V służy do zasilania sieci pokładowej, która jest stale ładowana z akumulatora trakcyjnego przez konwerter prądu. Aby podłączyć ładowarkę do sieci 3x400 V, zaprojektowano przewód elektryczny z wtyczką 125A.
Prąd elektryczny z akumulatora trakcyjnego jest doprowadzany do sterowanego wektorowo falownika, a stamtąd do chłodzonego trakcyjnego asyn-chronicznego silnika elektrycznego. Moment obrotowy silnika elektrycznego przenoszony jest poprzez sprzęgło do trakcyjnej przekładni redukcyjnej, a następnie przez wałki kardanowe do osi przekładni.
Cały system przeniesienia mocy jest sterowany przez mikroprocesor, który otrzymuje impulsy z enkodera wbudowanego w wał wyjściowy trakcyjnego silnika elektrycznego. Kiedy jest wymagana praca silnika, następuje rozjazd pojazdu po rampie falownika do potrzebnej szybkości, która jest nestępnie utrzymywyna przez jednostkę sterującą niezależnie od pochylenia toru i momentu skręcającego od obciążenia. Dzięki w pełni wektorowemu sterowaniu falownikiem trakcyjnym można osiągnąć wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego już przy bardzo niskich prędkościach.
Częstotliwość wyjściowa falownika trakcyjnego, rosnącego po ustawionej rampie, nie pozwala na niekontrolowany obrót silnika elektrycznego, a zatem na poślizg kół napędowych w niekorzystnych warunkach przyczepności. Maszynista ma do dyspozycji do sterowania pojazdem dwa stanowiska - w obu kierunkach.
Korzyści i zalety lokomotyw serii 314
ekologiczne użytkowanie
bardzo niskie koszty eksploatacji
znaczna redukcja hałasu
prosta obsługa
korzystna cena zakupu
Schemat wersji akumulatorowej serii A314
Schemat wersji dieselowej serii D314
Galeria zdjęć
Załadunek lokomotywy A314 do transportu
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Załadunek lokomotywy A314 do transportu
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 z wozem energetycznym dla KGHM Polska Miedź S.A.
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 z wozem energetycznym dla KGHM Polska Miedź S.A.
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 z wozem energetycznym dla KGHM Polska Miedź S.A.
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywy akumulatorowe A314 przy załadunku gorącego żużla (KGHM Polska Miedź S.A.)
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 z wozem energetycznym i składem kadziowozów
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 na dołach żużlowych
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 - detal kabiny
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 - detal podwozia
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 - oźwietlenie maszyny
Pojazdy szynowe 3-osiowe
Lokomotywa akumulatorowa A314 - węże sprężonego powietrza